Gå til hovedinnhold
2

Sett sammen en arbeidsgruppe

For å sikre god framdrift i arbeidet bør kommunen opprette en arbeidsgruppe som får ansvaret for å planlegge og gjennomføre prosessen.

Informasjon-ikon
Råd/tips
Paragraf-ikon
INNEHOLDER LOVKRAV

Sammensettingen av arbeidsgruppa må vurderes ut ifra hver enkelt kommunes behov og tilgjengelige kompetanse, men noen stillinger bør man i alle tilfeller vurdere:

  • Den som skal gjøre arbeidet med planstrategien  har en nøkkelrolle i gruppa, både for å bidra med planfaglig kompetanse og som ansvarlig for å følge opp det planfaglige arbeidet mellom møtene.
  • Kommunedirektøren, som øverste administrative leder, ser helheten i kommunens virksomhet og behovene til de ulike enhetene. Fremdriften kan styrkes ved at arbeidsgruppa kan ta raske avgjørelser om spørsmål som kommunedirektøren har ansvar for, og det kan bli enklere å dra inn erfaringer fra ulike deler av organisasjonen. 
  • Arbeidsgruppa bør ha god prosesskompetanse, knyttet til planlegging og framdrift, og gjennomføring både av politiske møter og medvirkende prosesser. Slik kompetanse kan finnes flere steder i organisasjonen, så her er det mulig å tenke kreativt rundt hvem som deltar i arbeidsgruppa.

For å sikre politisk forankring gjennom hele prosessen, må  ordfører holdes jevnlig orientert (jamfør steg 1). Noen kommuner velger også å la ordfører inngå aktivt i arbeidsgruppa. Dette krever god rolleforståelse og tydelig fordeling av ansvar mellom administrasjon og politikk.